Thursday, April 15, 2010

Bila EDITOR tak baca SINOPSIS


Saya sekarang ni sedang co-write dengan Puan Mariana Hashim untuk 13 eps series tapi saya hanya buat 5 episode pertama sebab Puan Mariana sibuk... Jadi ok. Saya dah pun siap hantar 4 episode dan 4 episode tersebut dah pun diforwardkan kepada stesen tv yang berkenaan... 

Semalam saya dapat feedback berkenaan dengan skrip yang saya tulis... Hmmmm.... komen yang diberikan ada yang ok dan ada yang tak.... Ada yang saya puas hati... Ada yang saya tak berapa setuju... tapi yang paling lah saya bengang is when the editor comment benda yang tak masuk akal... dia tanya kenapa ini berlaku? kenapa nickname dia ni... apasal watak ni macam ni..

Oiiii!!! hello... awak ni tak baca sinopsis ke???? Apa ni?? Kata Editor... tapi bagi comment ntah apa-apa.... Saya tahu bila saya baca balik memang lah ada beberapa scene yang saya sendiri tak puas hati tapi sampai spelling error pun dia nak bising... apakah??

Jadi saya pun menjawablah setiap comment yang diberikan... Saya jawab dengan jujur dan ikhlas dan terangkan dengan sangat terperinci setiap apa yang saya rasa saya betul tapi rata-rata jawapan saya berikan adalah... "Please refer to synopsis!".. dan lagi satu.. saya diberitahu oleh producer yang dia mahukan cerita jadi sekian -sekian cerita lah kan.. watak dia macam mana.. scene dia macam mana.. bahasa macam mana.. Jadi kenapa apa yang stesen minta dengan apa yang producer minta tak sama??? Saya ni penulis... dibayar oleh producer...Jadi saya kena ikut yang mana?? Producer atau Stesen TV???


2 comments:

Miss Brat said...

Apa ke bangang nya editor tu, ni lah dia, nak jadi editor tapi malas nak baca syps! hate it.

Ayuni Zamani said...

kan??? tension aku!!!