Wednesday, June 10, 2009

kenapa perlu macam ni?

and so... i am still not feeling well...itchiness memang dah takde but sekarang ni demam n batuk teruk pula... yes!yes! i know lyna.. i tau apa yang u akan cakap.. yea..saya kurangkan merokok ok... maybe sekarang baru rasa the effect kot...

anyhows, lately ni masalah datang bertimbun - timbun.. ya allah! kenapalah besar sangat dugaan yang kau bagi kat aku? aku jadi takut macam ni.. anak belum lahir..masalah dah banyak.. duit jangan cakap la ..sentiasa tak cukup.. macam mana aku nak besarkan anak aku dalam keadaan macam ni?? tadi kereta aku rosak..duit pula dah takde lepas bayar itu ini.. itupuan sewa rumah tak bayar lagi...

weyh!! camner ni? aku buntu lah... aku runsing dan biler aku runsing.. aku tak boleh buat kerja..dan biler aku tak buat kerja.. aku tak dapat duit....adoi!!!! tension nyer kepala otak aku ni...

hah! ni anak aku duk tendang - tendang dalam perut ni..mungkin dia dapat rasa yang aku tension..mungkin dia try nak beritau yang semuanya akan berubah satu hari nanti...tapi bile? aku dah penat menunggu..aku dah penat duk antar proposal sana sini... tapi satu pun tak sangkut lagi..

dan sekarang ni...ada pulak orang yang bangang.. aku bg hard copy proposal minta diemailkan..aku dah email..dia minta hard copy plak...apsal lah bodoh sangat manusia - manusia ni?

aku tak tahu nak buat apa lagi..aku dah BUNTU lah!!

5 comments:

Lyn said...

Izzit me or i rasa macam u dedikasi semua entry u for me nowadays? hehe i'm flattered ;)

P/s : we sort out the probs k?

Ayuni Zamani said...

memang dedicated to u pun sebab you sorang je yang baca my blog... :P

Maizura Mohd Ederis said...

Ayuni,

I baca blog U. Tentang keluh kesah bakal ibu..keluh kesah script writer. I dah lalui semua yg lalui itu..not at 25..but at 27..masa tu ekonomi gawat...1997...I'm out of job. First baby dalam perut. Husband pun gaji kecil. Ada impian nak jadi scriptwriter.. Buat proposal sana sini...tapi hampeh... tak pernah lulus.

Pasal buat episodic sinopsis 26 episod satu malam tu, biasa sangat-sangat. Producer di Malaysia memang ada yg gila. Selalu mintak yg tak masuk dek akal. Tapi nak job punya pasal gagahkan diri. Time tu, poket selalu kering. Tapi life goes on... redah ajer.Pernah banyak kali nak give up. Penerbit telefon mintak sinop, I kata I dah tak tulis skrip, tapi I sibuk tulis utk majalah. Memang betul...I buat part time sbg wartawan majalah. I fikir baik angkat kaki dari industri sbb proposal I bertimbun, sampai boleh dibuat bantal, tapi tak ada yang laku.

Sampai lah satu hari :

tengah drive, buka radio kuat-kuat dengar lagu, ada sorang telefon.. I jawab... radio masih kuat. Orang tu perkenalkan diri, I tak dengar. Bila I perlahankan radio, I tanya U dari mana ni? Dia dengan rendah diri, suara perlahan kata dari production house (masih tak berapa dengar nama company) Dia nak mintak buat skrip, idea dia, saya cuma diminta tulis saja, katanya so and so bagi nombor I kat dia. I terus jawab,

"sorry I tak buat skrip, I skrg tulis artikel magazine".

..kebetulan waktu tu tengah drive nak pergi wawancara org utk disiarkan dalam magazine lah. Tapi I terfikir nak tanya nama dia..."Eh, You ni siapa? Dari production house mana?"

Dia jawab balik.."Laa..tadi kan I dah kata..Ahmad Idham ni..Ahmad Idham..."
Alamak! Terus cakap sorry dan kata boleh lah kita jumpa. Dia tanya bila? I terus kata Isnin. Hari tu hari Sabtu. Dia kata bawa contoh skrip sama. Hari Ahad I sibuk print skrip yg pernah tersiar. Masa tu, Ahmad Idham blm buat filem, baru buat drama saja. Nama MIG dan David Teo pun belum meletup lagi. Ini cerita lama. Tapi semenjak hari itu, rezeki makin murah. Job nula datang tak putus. Tak jadi lah quit dari industri. Selepas 10 tahun, I masih dalam industri ini.

Masa preview anugerah skrin 2008, ketika drama I dicalonkan, I tengok org beratur berderet2 nak cakap dgn Ahmad Idham. Sorang demi sorang dia layan. I terpaksa tunggu. Dan jadi orang terakhir dapat cakap. Terus tanya, "ingat lagi tak I?" Dia senyum dan jawab.."Ingat...pernah jadi script writer kita, mesti lah ingat..."


Moral of the story : Ayuni, awak kena bersabar banyak-banyak ye.

Ayuni Zamani said...

hai kakmaizura,

thanks for the kata - kata semangat.. i'm on the verge on giving up dah ni..but since writing is my passion..i still lagi go on.. penat memang penat bila fikirkan tentang semua ni..but hopefully things will change.

thanks again.

Lyn said...

Kak Mai, ahmad idham dulu dengan ahmad idham sekarang dah lain, tak caya tanya ayuni, dia sekarang di gelar ahmad hitchcock, tho I wish dia humble macam dulu & bukan kekwat macam sekarang...